Een onbeschrijfelijk, mooi verhaal

Serre-moi fort, oftewel Hold Me Tight, is een aparte filmervaring waarbij het verhaal zich ontvouwt als een jigsaw puzzle. Een vrouw verlaat pardoes haar gezin en begint te zwerven. Tenminste zo lijkt het. Ze gedraagt zich ook wel erg vreemd. Stopt bijvoorbeeld haar gezicht in het ijs van een viskraam op de markt. Knuffelt volstrekte… Lees verderEen onbeschrijfelijk, mooi verhaal

Dit Staphorst in Roemenië vertelt alles over deze tijd

Een dorp waar de bewoners als de dood zijn voor vreemdelingen, vooral als die een andere huidskleur hebben dan de hunne. Waar ze zich verzetten tegen iedere verandering omdat ze het achterhaalde verleden verheerlijken maar tegelijk de toekomst claimen. Een gebied kortom dat lijdt aan de eigen achterlijkheid zonder dat ze het weten want tja,… Lees verderDit Staphorst in Roemenië vertelt alles over deze tijd

Leven zonder toekomst

Roubaix, une lumière speelt zich af rond Kerst maar het is niet bepaald een traditionele kerstfilm. De film opent spectaculair met zwaailichten en sirenes om duidelijk te maken dat we hier te maken hebben met een policier. Gaandeweg glijdt de film steeds meer richting een drama, zoals ook de kerstsfeer uit de film wegsijpelt. Tegen… Lees verderLeven zonder toekomst

Lachen om kapitalistische gekte

Aan de titel lees je het niet af maar The Triangle of Sadness is een hilarische film. En een messcherpe maatschappijkritiek. Zelden zag ik de mechanismes van ongelijkheid, privileges en rijkdom zo helder en grappig in beeld gebracht. Ook nooit gedacht dat ik zo hard zou lachen om de meest afschuwelijke kotsscènes. Over het verhaal… Lees verderLachen om kapitalistische gekte

Een aso in de bios dreef me tot wanhoop…

Het was het einde van de middag en de avond twijfelde nog over de invulling. Weet je wat? Naar de bioscoop, dat is altijd een goed idee. Competencia oficial. Een Spaans-Argentijnse film met drie grote sterren, waaronder Penelope Cruz. Kon het nog net halen. Toen ik ging zitten, speelde de reclame al. De zaal was… Lees verderEen aso in de bios dreef me tot wanhoop…